luni, 26 noiembrie 2012

Emotii in discurs

Unul din cele mai dificile subiecte de abordat pentru un public speaker. Oare in cat timp ai reusit sa fii natural in fata unei audiente? Cate ore ai petrecut in fata oglinzii exersand, exersand si, fireste, iarasi exersand, ca sa nu ai emotii cand ai fost nevoit sa vorbesti in public? Dar intrebarea cea mai grea este daca ai reusit sa treci peste emotiile vorbitului in public, caci aici intervin cei multi, aici, in aceasta categorie sunt majoritatea. Si prin asta ma refer la un articol mai vechi in care observam exact cat de raspandita este frica de vorbit in public.

Din cartea lui Karen Kansas Dweyer - Conquer Your Speech Anxiety aflam ca somitati in domeniul vorbitului in public au recunoscut ca le este frica de comunicarea publica, printre acestia sunt: Winston Churchill, John F. Kennedy, Barbra Streisand, Ian Holm, Margaret Thatcher, chiar si Bono, solistul trupei U2, Elvis Presley si insusi Mark Twain au recunoscut ca nu se simt confortabil vorbind in public. Pai daca aceste personalitati au intampinat situatii problematice, noua nu ar mai trebui sa ni se para ceva iesit din comun atunci cand avem emotii inaintea sau in timpul unui discurs.

Si totusi? Putem sa reactionam si, astfel, sa trecem peste starile de tensiune din interiorul nostru? Daca da, cum? aici este adevarata arta a raspunsului, cum reusim sa trecem peste emotiile vorbitului in public? Dar inainte de a raspunde la aceste intrebari, haideti sa identificam ce sunt emotiile si de unde provin ele?

Din dex am gasit urmatoarea definitie

EMÓȚIE, emoții, s. f. Reacție afectivă de intensitate mijlocie și de durată relativ scurtă, însoțită adesea de modificări în activitățile organismului, oglindind atitudinea individului față de realitate; p. gener. orice reacție afectivă

Astfel putem sa vedem ca emotia este o reactie afectiva, ceea ce inseamna ca este in corelatie cu partea noastra sensibila, cu partea emotionala, cu partea sentimentelor. Mai aflam ca este de intensitate mijlocie si de scurta durata, ceea ce duce la faptul ca nu poti muri din asa ceva deoarece nu este chiar un soc. Aduce modificari in activitatile organismului, normal de altfel, doar se observa cu ochiul liber transpiratii, tremur in voce, mai sunt si cateva batati accelerate ale inimii, circulatie pronuntata a sangelui, stari de tensiune, respiratie accelerata. Si mai inseamna ceva: atitudinea individului fata de realitate, deoarece starea de emotie este felul individului de a reactiona la stimulii externi. 

Un singur lucru nu spune dex-ul, ca emotiile sunt generate din nestiinta si din necunoastere. Caci daca am sti cat de rau ne facem noi insine prin prisma gandurilor si a respiratiei gresite, atunci in mod sigur am reusi sa combatem acele emotii negative, care ne aduce frica, printre care si frica de vorbit in public.

Inainte de toate, emotia este o stare, o stare care este generata de ceva, niciodata o emotie neaparand de la sine, intotdeauna existand un impuls generator in spatele ei. In cazul oameni, trecutul genereaza felul in care se manifesta in prezent, acesta este adevarul adevarat si nu trebuie sa fii un mare maestru iluminat ca sa ai parte de o asemenea cunoastere. De altfel Freud a fost cel care a initiat ideea ca din copilarie apar cele mai multe trasaturi ale personalitatii si caracterului uman, ba chiar mai mult, s-a ajuns la concluzia ca, inca din viata prenatala, incepi sa iti trasezi multe tendinte ale prezentul viitor.  

Si atunci cand urmeaza o actiune care a generat in trecut o emotie negativa, noi vom trai in prezent starea de neliniste, cauzata, tocmai, de faptul ca nu ne-am curatat trecutul. Aici intervine partea negativa a vorbitului in public, caci daca in frageda copilarie am intampinat o situatie in care am trait starea de umilire, sau neputinta atunci cand ne adresam unui public mai mic sau mai mare, vom intampina foarte multe dificultati mai tarziu.  

Si astfel? Putem sa reusim sa scapam de frica de vorbit in public, sau trebuie sa o luam alaturi de noi toata viata? Ei bine raspunsul este: "DA! Putem!" Totul tine de ceea ce facem in privinta asta, caci poti sa il ai pe Tony Robbins coach personal, daca tu nu faci nimic pentru tine, el nu te poate ajuta cu nimic.

Ce putem face? 

Sunt cateva trucuri pe care le putem folosi, si sunt mai simple decat crezi, insa tocmai ca sunt atat de simple nu vrem sa le luam in seama, deoarece noi, oamenii moderni si contemporani consideram ca complex este tot una cu complicat. Ah da, nu este totuna.

Sa revenim:

1. primul si cel mai simplu truc : sa invatam sa respiram, inainte si in timpul discursului. Prin inainte ma refer chiar cu cateva minute de a incepe sa vorbim, pe cand suntem prezentati sau atunci cand asteptam sa aparem in fata audientei. Atunci putem sa ne gandim la ceva placut, mancarea preferata, sau persoana iubita in timp ce ne numaram pulsul si respiram incet, adanc, abdominal. De altfel exercitiile de respiratie sunt cele mai importante, caci de la lipsa de oxigen putem sa ne facem singuri rau. Ajuta foarte mult sa oftam, caci oftatul este cea mai puternica forma de relaxare a organismului. Mai putem incerca sa respiram pe nas, sa tinem aerul in abdomen cateva secunde si sa expiram pe gura tot cateva secunde. Incearca, sa vezi efect miraculos asupra ta.

In timpul discursului foloseste respiratia prin intermediul diafragmei, iar daca folosesti microfon cand vorbesti, evita sa expiri inspre el, inspira pe cat posibil la inceputul unor propozitii mai lungi sau a unor pauze, imperceptibil si insesizabil. Nu uita!!! microfonul scoate orice greseala in evidenta.

2. Atitudinea potrivita: in timp ce urcam pe scena sau in timp ce ne indreptam spre public, sa ne rostim in gand: "Sunt la fel de bun ca si Tony Robbins, pot sa tin acest discurs ca si Les Brown". In momentul in care ne fixam atitudinea, vom intra in congruenta cu starea pe care vrem sa o emanam si astfel emotiile vor sta in afara noastra. Cu atitudinea potrivita poti intoarce muntii din loc. 

3. Pregatirea optima a  discursului. Un bun vorbitor in public isi va repeta materialul de foarte multe ori, deoarece nu va dori sa lase nimic la voi intamplarii, orice s-ar intampla, atunci cand iti cunosti materialul, pe care urmeaza sa il prezinti, la perfectie, iti va fi atat de simplu sa il redai. De altfel un alt motiv pentru care este foarte important sa iti repeti discursul prezentarea este managementul timpului, caci in cazul in care le spui persoanelor din sala ca urmeaza sa vorbesti 30 de minute si tu dupa o ora inca mai esti pe scena, inseamna ca tu chiar iti bati joc de cei din fata ta si, deja vei aduce o lumina foarte proasta asupra profesionalismului tau, deoarece inca de la inceput ai mintit. Asa ca, repeta, repeta cat de mult poti.

4. Cand repeti, fa-o cu voce tare, incepe sa te obisnuiesti cu vocea ta. Sunt multe persoane care au anumite stari de emotie atunci cand isi aud glasul rostit cu voce tare. Ei bine repeta-l dezbracat sau imbracat, dar cu voce tare, nu lua in considerare ca cineva te va auzi, tu esti important, nu cel care te asculta cand repeti, decat daca te ajuta, dandu-ti feedback. Bun asta nu inseamna sa te apuci pe la 3 dimineata sa iti urli partitura, fa pe cat posibil sa nu se lase cu amenzi. Este, de asemenea important sa repeti si in fata oglinzii, pentru a observa cat de natural esti atunci cand faci anumite gesturi.

5. Sa iti faci o agenda a discursului, prezentarii sau a trainingului, astfel dand dovada de o organizare eficienta a timpului, pe care il vei petrece in fata persoanelor respective. De altfel atunci cand iti faci agenda, stii cat va dura fiecare sectiune a discursului. Un lucru interesant l-am patit eu, pe cand imi faceam primul discurs pentru sedinta Toastmasters, mi-am facut agenda, am stiut ce sectiuni vor fi in discursul meu, cate idei principale si cand l-am repetat, mi-au dat in total 12 minute, avand in vedere ca mie imi trebuia sa am un discurs de maxim 7 minute. Mi-a fost extrem de simplu sa tai din el, deoarece aveam deja schita discursului.

6.  Foloseste tehnici de meditatie ca sa te vizualizezi in fata publicului tinand acel discurs, te ajuta mult. De altfel poti sa meditezi si inainte de a intra pe scena, caci iti da o stare de relaxare a respiratiei si a fiziologiei interne. 

7. Amuza publicul, iti este atat de simplu sa fii increzator in tine, daca cei din fata ta iti zambesc sau sunt amuzati in legatura cu ceea ce spui, deoarece inseamna ca le esti simpatic si acest lucru este doar in avantajul tau. Ca un bonus la acest subpunct, structureaza-ti discursul, ca din timp in timp sa presari cate o gluma, ajuta mult. De exemplu la un discurs de 10 minute poti sa glumesti din 3 in 3 minute, creierul are nevoie sa se oxigeneze, hraneste-l dar da-i si pauza.

8. Foloseste contactul vizual. "Oof, complicat." vei spune, dar nu este complicat deloc. Poti sa privesti putin deasurpra ochilor lor, ei nici nu isi vor da seama ca tu te uiti spre fruntile lor, insa adu-ti aminte sa iti rotesti privirea cat mai natural posibil. Chiar daca ti-este frica sa ii privesti in ochi, incepe sa te obisnuiesti, habar nu ai ce mult conteaza puterea obisnuintei.

9. Exerseaza, cat de des poti, vorbitul in public. La scoala, la lucru, intre prieteni, oriunde, cu cat incerci mai mult cu atat vei deveni mai stapan pe situatie si implicit pe tine. Asa ca exerseaza, exerseaza, exerseaza. Precum in engleza este proverbul "Practice makes perfect!"

10. Ia-ti un mentor. Cred ca este cel mai important lucru pe care il poti face. Gaseste-ti o persoana alaturi de care sa inveti vorbitul in public, cu experienta sau fara, important este sa ai pe acel cineva care sa te ajute sa treci peste anumite provocari. In orice Club Toastmasters primesti mentor automat de cand devii membru, deci poti sa cauti un Club Toastmasters chiar la tine in oras.

11. Studiaza carti de specialitate, de altfel pe acest blog poti gasi cateva materiale utile, pentru evolutia ta ca vorbitor in public. Prin intermediul acestor carti, vei putea sa intelegi foarte bine de ce frica provine din necunoastere.

12. Bucura-te de fiecare moment petrecut in fata audientei. Fie ca este un succes rasunator, fie ca primesti aplauze la scena deschisa, ori esti recompensat cu vreun premiu, sau poate esti intampinat cu huiduieli, orice ar fi "bucura-te de fiecare moment petrecut pe scena."

13. Da-ti voie sa gresesti, esti om si ai voie sa "o dai in bara", caci din greseli si doar din greseli poti invata cel mai bine, daca nu gresesti nu poti sa imbunatatesti nimic la tine.

14. Cere feedback la fiecare prezentare, discurs, training pe care le sustii, sunt foarte importante, caci iti arata exact unde esti si cum te-ai descurcat in acel moment. Toate feedbackurile este bine sa le pastrezi intr-o statistica personala, pe care sa o restudiezi periodic.

Ar mai fi multe de spus despre acest atat de amplu subiect, insa orice ar fi si oricate ar fi nu au niciun rost daca nu le si aplici in activitatea ta de vorbitor in public. Astfel, precum si Stephen Covey spune: exista principiul 10 / 90, care se traduce prin faptul ca 10 % din rezultatul final se cuantifica din ceea ce stii si 90 % din ceea ce faci. Asa ca spor la lucru.

A fost aceasta informatie utila? Poti da share, ca si altii sa beneficieze de ea. 

3 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. stii cum ar raspunde un psiholog la acest comentariu? "Vrei sa vorbim despre asta?" dar eu nu sunt psiholog ... doar practician al emotiilor :)


      Ștergere
    2. Şi eu le practic :)! Mulţumesc pentru răspuns!

      Ștergere