luni, 1 iulie 2013

Managementul trainerului

In articolul precedent scriam despre management in training. Abordam perspectiva managementului din cele 3 perspective: structura, timp, implicare sala. Interesant este faptul ca managementul unui trainer implica mult mai mult. Tocmai din acest motiv am ales sa scriu acest articol, in care aduc o completare care oricarui trainer de succes ii va fi utila

Exista 8 perspective ale managementului: analiza, stabilire obiective, planificare activitate, implementare, monitorizare, evaluare, control si feedback. Orice manager cunoaste aceste particularitati ale activitatii de organizare, de altfel nu ai nevoie de prea multe cunostinte, doar sa studiezi putin si apoi sa intelegi.

Avand in vedere ca te afli in acest moment pe un blog de public speaking si nu pe unul de public management, voi readuce ideea in aria vorbitului in public. Astfel, se pune intrebarea, atat de importanta: ce legatura au cele 8 particularitati prezentate mai sus cu trainingul in sine? 

Exact acest lucru voi prezenta in momentele ce tocmai urmeaza.

Si astfel, primul lucru pe care un trainer il face este o analiza, serioasa si minutioasa a nevoilor participantilor, caci de la nevoi pornesti intotdeauna. Sunt mai multe tipuri de traineri: traineri interni, angajati de catre firme sau companii sa instruiasca angajatii acestora din punct de vedere al abilitatilor si competentelor profesionale, mai exista si traineri care sunt contractati de catre companii pentru diverse programe de consultanta si de instruire pe termen mediu sau scurt.

Iar cei din urma traineri sunt aceia care organizeaza open-uri, pe diverse teme din domeniul dezvoltarii personale sau tehnice. A face o analiza, din punctul de vedere a celor din urma traineri, este destul de complicat, deoarece mediul open inseamna ca participantii pot veni din diverse domenii de activitate si cu variate notiuni legate de cultura generala a fiecaruia. Recomand celor care sustin astfel de programe de instruire sa reuseasca sa isi adapteze materialul in functie de participanti, la fata locului.

Revenind la ideea analizei, poti sa analizezi mediul social in care iti desfasori activitatea, deoarece este important sa reflectezi asupra resurselor implicate in activitatea ta, precum timpul pe care participantii il vor petrece la trainingul tau, investitia pe care o vor face, adica banii investiti pentru ceea ce tu le oferi si, nu in ultimul rand zona geografica in care vei sustine trainingul respectiv. Lucruri marunte, insa care chiar conteaza, si dupa ce ai realizat cele de mai sus, este important sa faci o analiza asupra materialului pe care il vei prezenta la trainingul tau. Sa nu uiti, intotdeauna sa iti adaptezi materialul functie de participanti.

Apoi, dupa ce ai facut analiza este momentul sa iti stabilesti obiectivele. Practic acum incepe lucrul efectiv la training. Obiectivele sunt de fapt ceea ce trebuie sa ramana cu participantii, adica acele competente pe care le vei dezvolta prin intermediul activitatilor tale, celor care vor fi parte in trainingul tau. Uimitor sau nu, stabilirea obiectivelor implica mai multe perspective: poti sa iti stabilesti ca scop sa iti imbunatatesti tu insuti tehnica de a fi un bun didact, un alt obiectiv poate fi utilitatea anumitor activitati pe care le vei realiza cu participantii

Se intampla uneori ca anumite jocuri si exercitii de training sa fie mai bine receptionate de catre invitati si astfel sa poti sa legi partea teoretica mai usor de cea practica. De asemenea poti sa ai ca obiectiv trainingul in sine: daca ai reusit sau nu sa iti implinesti obiectivele specifice ale materialului prezentat. Un alt obiectiv pentru cei care fac OPEN-uri este vizibilitatea si receptivitatea, cu cat ceea ce faci tu prezinta mai mult interes, cu atat vei fi mai bine vazut pe viitor, acest lucru facand parte din imaginea ta si din felul in care stii sa fii un brand personal.
Precum Nicu, formatorul meu de formatori ne spunea, intotdeauna sa ai ca obiectiv dezvoltarea de competente pentru participantii la training.

O a treia perspectiva este planificarea activitatii. Dar mai intai, sa facem o mica recapitulare, stii cui te adresezi si ce au nevoie cei care vor fi parte din trainingul tau, din analiza de nevoi, stii care sunt scopurile propuse, iata ca acum este timpul sa ne planificam activitatea.

Ce inseamna efectiv planificarea activitatii?

Foarte simplu: inseamna sa creezi un plan de training, adica sa realizezi o structura a trainingului propriu-zis, in care, in functie de obiective, sa imparti timpul pe mai multe sectiuni, in functie de numarul de ore pe care il vei petrece, si apoi sa adaugi activitatile pe care le vei intreprinde. Voi reveni mai tarziu pentru o detaliere a activitatilor in training, deoarece doar a le mentiona, nu ajuta cu nimic. Aceste tipuri de activitati sunt: prezentarile, energizerele, jocurile de training, discutiile facilitate, exercitiile de training.

Este foarte important sa fii foarte organizat, adica sa pui totul sub forma de tabel: in care vei avea urmatoarele coloane:

1. Sectiunea din care face parte; 2. Obiectiv; 3. Activitate; 4. Resurse; 5. Observatii.

De altfel te ajuta enorm, sa ai printat acest tabel de activitati, ca sa stii tot timpul unde te gasesti in desfasurarea activitatii, nelasand nimic la voia intamplarii. Dupa cum vezi mai sus, exista o sectiune aparte, cea de resurse. Ei bine, vei completa aici, toate acele resurse de care vei avea nevoie pentru activitatile tale. Un lucru important: timpul este o resursa, si de aceea este important sa scrii in tabelul respectiv, cat va dura o sectiune sau o activitate. Nu uita, atunci cand respecti timpul de desfasurare a trainingului, inseamna ca respecti participantii la training.

Dupa ce ai facut toate cele de mai sus, este timpul sa implementezi tot ce ti-ai propus, adica sa incepi lucrul efectiv. Nu voi discuta in acest articol despre promovare, acesta este un alt capitol, dar este foarte important sa gandesti foarte obiectiv promovarea, deoarece prin intermediul ei, vei avea participanti la training.

Si astfel, sa implementam tot ceea ce ne-am propus. Pe marginea analizei efectuate, a scopurilor avute, si a tabelului de mai sus, vei incepe sa pui in practica tot ceea ce poti pentru a obtine acel training de succes. Ce vei face? Vei incepe pregatirea trainingului, apoi vei avea in vedere resursele de care vei avea nevoie, toate acestea intamplandu-se inainte de inceperea trainingului. Sa tii cont de un lucru, repetarea a ceea ce ai de facut este parte din pregatirea trainingului.

Si apoi urmeaza sa pui in scena trainingul in sine.

Din considerente de timp, ma voi opri aici cu acest articol, in articolul urmator voi dezbate si celelalte perspective ramase: monitorizare, evaluare, control si feedback.
  
iti multumesc pentru ca ai parcurs pana la final.
                                             
                                              cu stima
vorbitorul in public

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu